onsdag 18 april 2012

Suffléäventyret fortsätter


Eftersom jag fått lite nog av choklad de sista dagarna och det är så vårigt och härligt ute så ville jag göra något bärig och fruktig sufflé. Eftersom jag hade mullbärspuré hemma fick det bli en mullbärssufflé.
Jag sökte på den vida webben efter ett bra recept och hittade det här;

110 gram mullbärspuré
1 msk potatismjöl
1 msk kallt vatten
5 äggvitor
2 msk strösocker

Smöra och sockra 5 suffléformar eller något som kan agera suffléform (tom tex de här glaskopparna jag använder)
Koka upp mullbärspurén och potatismjölet utrört i 1 msk kallt vatten. Rör hela tiden och ta från plattan när den tjocknat. 
Vispa äggvitorna till mjuka toppar bildas. Häll då ner sockret och vispa någon minut till. Vänd sedan försiktigt ner skummet i bärpurén. Baka i ugnen i ca 13 minuter.

Och resultatet? Njjaaee... Jag vet inte. Det var väl inte så himla bra. Jag tror sufflén lyckades rent "tekniskt" men smaken var inget vidare spännande. Det smakade mest ägg, bakat ägg med lite lite bärsmak.




Konsistensen var också lite skum, som en svamp typ. Även om den var lite krämigare i mitten så var det skumt. Det fick bli mer glass än sufflé för oss till dessert... Någon som har något bra recept på en bärsuffle?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar