tisdag 21 september 2010

En svensk cake ball


Jag tänkte egentligen inte baka idag men när jag stod och borstade tänderna slog baksuget till och det vara bara att lyda. Egentligen kanske det inte var den mest kreativa idé men det var iallafall en idé jag inte ville släppa. Jag är ett stort fan av enkla, vanliga kakor så som drömmar, sirapsbröd, chokladsnitt, rågkex, kanelbullar och så självklart, chokladbollen. Vad vore vi idag utan chokladbollen? Dock tycker jag att den ser lite tråkig ut så därför valde jag ikväll att baka pimpade chokladbollar som påminner om cake balls (återigen inspiration från bakerella).

Receptet är enkelt och går att variera lite som man vill men jag använde följande;
  • 50 g smör
  • 1/2 msk vaniljsocker
  • 0,75 dl strösocker
  • 2,5 dl havregryn
  • 2 msk kakao (använd gärna BRA kakao, det gör skillnad)
  • ca 2 msk starkt kaffe

Jag mixade först smör och socker och sedan i med alla andra ingredienser i mixern förutom kaffet som jag hällde i lite i taget för att se att smeten inte blev för lös. 
Efter att ha rullat smeten till bollar satte jag in dem i frysen så att de skulle stelna till snabbare. 
För att göra chokladbollarna lite lyxigare och extra chokladiga doppade jag dem sedan i smält choklad. I satsen ovan blir det ca 10 stycken chokladbollar och till det tror jag att jag använde 100-150 g choklad.


Efter att jag doppat bollarna i choklad la jag de i en minimuffinsform, strödde på kokos (som enligt mig är överlägset mycket bättre än pärlsocker på chokladbollar) och dekorerade med en liten blomma. Det bästa är att sedan ställa de i kylen så de får stelna.
Trots att jag lovat mig själv att aldrig hamna i sugarpaste-blomma-träsket märker jag mer och mer dragning åt det hållet. Men vad ska man göra, de är ju så söta?

Använd gärna en minimuffinsplåt att ställa formarna i när de ska stelna så får de lite bättre form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar