söndag 19 september 2010

Valvaka-kaka 2

Red Velvet är en klassisk kaka från den amerikanska södern. Det en stor kaka röd kaka som är len som sammet med flera lager kaka med frosting runt om och mellan lagren. Yum!

Use this!

Cake
355 g (ca 6 dl) vetemjöl
402 g (ca 4,75 dl) Strösocker
1 msk Kakao
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
2 ägg 
3,5 dl olja
2,4 dl filmjölk
1 msk vit vinäger
1 tsk vaniljsocker
1/2 flaska röd hushållsfärg eller röd pastafärg 

Frosting
227 g (8 oz.) cream cheese, rumstemperatur
2,4 (ca 225 gram) dl smör, rumstemperatur
1 tsk vaniljsocker
14 dl florsocker

Do this!
  1. Sätt på ugnen på 175 grader
  2. Smöra och bröda/mjöla två runda formar (den "vanliga" storleken) med avtagbar kant.
  3. Vispa lätt upp äggen. Tillsätt de övriga flytande ingredienserna och rör ihop allt tills det är blandat.
  4. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke och blanda ordentligt.
  5. Tillsätt de blöta ingredienser till de torra och blanda tills allt är fullständigt mixat.
  6. Slå bunken i bänken ett par gånger för att bli av med luftbubblor.Häll sedan smeten i de två formarna formar och slå ytterligare någon gång.
  7. Baka i ugnen i 30 minuter. Ta ut och låt svalna
  8. Gör frostingen;
  9. Sikta florsockret
  10. Mixa samman creamcheese och smör tills luftigt och krämigt.
  11. Tillsätt vaniljsocker, rör och sedan tillsätt lite florsocker i taget.
  12. Frost away!
Så här röd och fin ska smeten vara.


In i ugnen
Tyvärr blev min ena kaka inte färdig i mitten

Som syns på bilden här ovanför så blev min ena kaka inte tillräckligt bakad. Jag kollade bara ena kakan innan jag tog ut de ur ugnen och antog att båda var klara men så var det inte riktigt. Ingen anledning att gråta för det utan det betydde bara att jag fick bli lite mer kreativ!

Ett lager kaka...

...ett lager till...
...och sista lagret
På med lite strössel
försöker desperat rädda den med sugarpaste.
  
 Okej, tårtan blev inte riktigt som jag önskade men men. Det är det som är fördelen med cupcakes. Blir den första ful kan man alltid göra bättre med nästa. Med en tårta får du bara en chans. Jag borde ha stannar efter tredje bilden. Bättre lycka nästa gång helt enkelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar