fredag 10 september 2010

Passionsfruktscupcake med vit chokladganache


Use This!
Cupcake
  • 100g smör, smält
  • 2 dl mjölk
  • 2 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nyps salt 
  • smak så som citronskal, limeskal, eller någon essence (Jag använde passionsfrukts essence från borgebys kryddgård i denna satsen).
Ganache
  • 3 dl grädde
  • 200 g vitchoklad
Do This! 
Cupcake 
  1. Smält smöret och tillsätt mjölken
  2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
  3. Rör ner den smör/mjölk blandningen.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt separat och vänd ner det i smeten. Tillsätt eventuell smak.
  5. Fyll formarna till 2/3 och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 20 min.
Ganache  
  1. Värm grädden så den nästan kokar. 
  2. Ha i chokladen och rör om tills den smält helt. Ställ i kylen i minst 4 timmar men helst längre.
  3. Vispa upp som vanlig grädde till en fast konsisten och spritsa över dem svalna cupcakesen.  

Passionfruktsessencen jag använde visade sig inte alls vara så som jag ville. Jag tycker mest det smakade konstigt. För att dölja den smaken lite fyllde jag mina cupcakes med hallonfrosing (samma som i föregående inlägg). Mitt andra misstag var att jag vispade ganchen för tidigt så att den skar sig. Den smakade bra men såg mindre fin ut så för att dölja det lite gjorde jag butterceam-rosor och hyvlade choklad att dekorera med.
 
Gör ett hål för hallonfrosingen  och spara locket
Fyll hålet med hallonfrosting













Spritsa på ganachen

Lägg på locket igen














På med en buttercream-ros...
...och lite hyvlad vit choklad


Done!

4 kommentarer:

  1. jag hade tänkt beställa en sån passionsfruktessens men nu när du skrev att den smakade konstigt kanske jag ska låta bli, kanske bättre att använda några droppar passionsjuice eller nåt istället...

    fina grejer bakar du i alla fall, keep it up!

    SvaraRadera
  2. Ja mitt tips skulle nog vara att prova göra en pure genom att mixa passionsfruktsinnehållet och sedan sila bort kärnorna. Om man vill ha bort ännu mer vätska går det ju att reducera den också.
    Lycka till och tack så mycket!

    SvaraRadera
  3. Ah! I love your blog Ida! So cool, it's a baking lesson, eye-candy and a swedish lesson all wrapped into one. i hope your doing well.

    SvaraRadera